SBN > Sport > Wandelen
Wandelen

Wandelen

Wandelen is in principe je ene been voor het andere zetten.

Dit kan echter op diverse manieren en in verschillende snelheden. Ten eerste is er het Nordic Walking, waarbij je wandelt met behulp van twee stokken waarmee je je conditie en uithoudingsvermogen traint. Je wandelt bovendien effectiever omdat je je rug-, schouder- en armspieren intensief gebruikt. Een goede techniek is hierbij van belang. Ten tweede is er het lange afstandswandelen, waarbij je 60 kilometer of meer achter elkaar wandelt, met korte onderbrekingen. Ten derde is er het sportief wandelen waar verschillende termen voor worden gebruikt, zoals powerwalking, fitwalking en brisk walking. Hierbij loop je in een stevig tempo (6 tot 9 kilometer per uur). Ten vierde is er het snelwandelen. Je wandelt dan aan een hoge wandelsnelheid (tot wel 15 kilometer per uur). Dit is een olympische sport. Er is ook nog het hiken, waarbij je wandelt in de (ongerepte) natuur en soms moeilijkere paden trotseert. Dit kan ook meerdere dagen duren. Ten slotte is er ook het recreatief wandelen.


Enkele clubs

Gr-Club Tongerlo

Abdijstraat 40 2260 Westerlo

Wandelclub Beukenhove

Kasteelstraat 106 8700 Tielt

OKRA-Trefpunt Grobbendonk

Steenbergstraat 32 2280 Grobbendonk

VTB Kultuur Gent Wandelclub

Pinksterbloemstraat 1 9030 Gent (Mariakerke)

Betrokken federaties

Wandelsport Vlaanderen vzwSportievak vzwS-Sport // Recreas vzwOKRA-SPORT + vzwSporta-federatie vzwFROS Multisport Vlaanderen vzwGezinssport Vlaanderen vzw

Geschikt voor

Wandelen / de wandelsport kan beoefend worden door mannen en vrouwen, jong en oud.

Enkele cijfers

  • Gemiddeld 70 leden per club
  • 1826 clubs in Vlaanderen waarvan 497 met enkel wandelen